0 CZK

SICÍLIE

9.9.-14.9.2021

1. DEN - odlet z Prahy ve 12:20, přílet do Trapani ve 14:40

Začalo to chaosem a jak to skončí?

Naše první společná rodinná přeshraniční a vlastně celkově dovolená. Jedna žena, jeden muž a jedno dítě (2,5 roku).

Ráno jsme se probudili a zjistili, že výsledek PCR testu stále nemáme na emailu, připravovali jsme věci a čekali, zda přijde nebo ne. Samozřejmě, že nepřišel, takže jsme ještě před odletem jeli na antigenní test, kdy vám měli dát výsledek do ruky do 20 minut. Na antigen jsme dorazili po 10 hodině ráno, naštěstí tam nebyla fronta, takže nás vzali hned a kolem půl 11 jsme měli i výsledky a jeli směr Praha. Jízda byla divoká s tím, že nejspíš letadlo nestihneme. Čekala nás ještě zastávka s autem na Goparkingu u letiště, kam jsme přijeli kolem půl 12 a brána na letišti se zavírala ve 12:50 hodin. Na letiště jsme přišli v 12:45 hodin, naštěstí jsme to stihli! Prošli jsme bránou a běželi k letadlu, kde se stala tragédie a ztratili jsme synovi dečku na spaní (Rodiče pochopí, nerodiče si představí - máte dítě a to má oblíbenou hračku, kterou ztratíte, když někam jedete poprvé, očekáváte tragédii celou dovolenou). Cesta letadlem byla v pohodě, syn to zvládnul bez problémů, jen si nechtěl zapínat pásy.

Na letišti v Trapani...

Po příletu na letiště na Sicílii jsme měli objednané auto u Loca auto, před námi byli asi 3 lidé, takže jsme čekali cca 45 minut, než to vyřídili. Ubytování jsme měli cca 40 minut od letiště ve vesnici Custonanci - klidná vesnice, kde byly nějaké místní potraviny a krásný výhled na moře. Na ubytko jsme přijeli chvíli před 17 hodinou, vybalili pár věcí a jeli na nejbližší pláž, hned v Custonanci.

První pláž

Pláž byla maličká, čistá a byla u ní restaurace/bar El Rio Beach Bar, malej se proběhl, ale byla by to pro nás jen taková nouzová pláž, protože měla tak 10 metrů písek a pak byly kameny a betonová vyhlídka.

Trapani

Večer jsme vyrazili zpět do Trapani, potřebovali jsme nakoupit potraviny a chtěli se projít městem. Bohužel jsme netrefili ten ,,střed”, takže skoro nikde nebyli lidé, ale i tak jsme se trošku prošli. Popojeli jsme do Lidlu, sice žádná exotika, ale chtěli jsme jistotu a bylo už 9 hodin večer. Po příjezdu na pokoj jsme vytuhli a těšili se na další den.

2. DEN - Custonanci-Spiaggiadi Santa Margherita-Custonanci-Palermo-Custonanci

Pláž

Počasí ukazovalo, že bude celý den zataženo a ještě ke všemu i déšť a to stejné hlásili i na druhý den, ale stejně jsme se vydali na pláž. Dopoledne jsem popojeli k pláži - Spiaggiadi Santa Margherita - parkoviště u pláže bylo bezplatné a prostorné a k pláži se dalo dojet vláčkem, který pak pokračoval ještě na další dvě odlehlejší pláže (Spiaggia di Scaru Brucia, Spiaggia di Cala Bove - my jsme tyhle nenavštívili). Vláček jsme nevyužili, protože k pláži vedla normálně asfaltka, šlo se dobře. Od parkoviště to bylo cca 5 minut.

Pláž písčitá a upravená, možnost zapůjčení slunečníků a lehátek, byli tam i plavčíci. Písčitá pláž se  pozvolně měnila v kameny, kde se dalo potápět. Nepršelo, ale bylo polojasno.

Zajeli jsme zpět domů a uvařili si oběd a vyrazili rovnou do Palerma, protože bylo pod mrakem. Dálnice byla v pohodě, provoz normální, nikde žádné zdržovačky.

Palermo

Palermo jsme chtěli prozkoumat hlavně v centru a zaparkovat co nejblíže k němu, věděli jsme, že do centra se zajet nedá, ale přiblížit se dalo dobře.

V ulici Via Oreto, nás odpískal nějaký floutek, který tvrdil, že tady musíme zaparkovat a chtěl 4  na 2 hodiny. Dala jsem mu 5 a zpátky jsem se ničeho nedostala, samozřejmě nám nedal ani parkovací lístek a vlastně tohle parkoviště bylo celé neplacené, ale dohadovat jsme se s ním nechtěli. Pískal jen na auta s jinou poznávací značkou a kasíroval jen hloupé turisty. Vedle nás zaparkovali místňáci, těm řekl jen čao a šli dál. Jelikož jsme se báli, aby nám neobjel auto pětikorunou nebo aby třeba celé nezmizelo, tak jsme ještě poděkovali a šli do centra, vedla tam přímo tato ulice, kde jsme parkovali.

Street food

V ulici Via Maqueda se nám líbilo street food Palermo, kde jsme chtěli ochutnat aranchini - typické sicilské jídlo, ale neměli vegan verzi. Bistro měl však velmi přátelský týpek, který nám udělal jejich typické bramborové placky a bramborové krokety - vzhledově to vypadalo jako noky, ale bylo s bylinkami a smažené. Chutnalo to skvěle, ale solí nešetří. Ochutnali jsme ještě jejich typickou limču Spuma a pokračovali dál.

Památky

Došli jsme do místa, kde se křížily ulice a byl tam vytvořený takový zrcadlový efekt - Articoli Religosi Palermo u Francesco Pantaleone Gallery. Nikde jsme nešli dovnitř na žádnou památku (syna by to nebavilo).

Na všech fotkách jsme všichni tři :-D

Zmrzlina a další jídlo

Chtěli jsme zmrzku, veganské měli v Pedro’s Coffe and Food, ale jen sorbety a pokračovali jsme do FUDu, kde měli mít vegan nabídku. Tu skutečně měli, objednali jsme si Burger a che - bab (verze kebabu v tortile a šli jsme).

Aranchini vegan

Pořád jsme neochutnali aranchini a nakonec jsme našli Vegan verzi v Arancine ke Palle D’autore - zkusili jsme jednu s ragů, ale extra nás to nezaujalo. Kousek vedle jsme koupili ještě hranolky, které byly z brambor - výborné, ale hodně slané.

Noční Palermo

Byla tma, auto bylo daleko a měli jsme podvědomě pořád strach, že nám ho ten týpek čmajzne. Syn začal být unavený (cestovali jsme bez kočárku), tak jsme se vydali k autu. Zatím po hlavní ulici, ale nakonec jsme zabočili i do ,,temné” uličky, abychom si cestu zkrátili.

Nikde v Palermu jsme se necítila nebezpečně, přestože tam bylo hodně lidí a všechny možné národnosti. Město, kde byla rušná ulice, bylo překvapivě čisté, ale jakmile se začaly odklízet pouliční stánky, obzvlášť ty se zeleninou, ovocem a rybami, začal se ukazovat nepořádek. Popelnice okupovaly kočky, že jste se skoro báli do ní něco hodit, protože kočky tak majetnicky koukaly :-D. Auto jsme našli (stálo tam!) a v klídku odjeli z Palerma s pocitem, že bychom se sem ještě chtěli někdy vrátit. Po cestě začalo hodně pršet a to byl celkem jediný déšť, který ten den byl, přestože předpověď měla být jiná.

3. DEN - Custonanci-San Vito Lo Capo-Custonanci

Na pláže, do restaurace a noční procházka po městě.

San Vito Lo Capo, pláže

Cílem byly vyhlášené pláže u městečka San Vito Lo Capo, které mají několik kilometrů. První pláž, kterou jsme navštívili byla Lido al Sabbione di Genna. Parkovat se dalo přímo u pláže za poplatek 1  v parkovacím automatu. Pláž byla krásně čistá s výhledem na maják a s krásně čistým mořem, byli jsme tam do večera a pak popojeli autem blíže k samotnému městečku San vito Lo Capo. Po cestě jsme chtěli zkusit ještě jednu pláž, ale auto se muselo nechat na útesu a sejít dolů pěšky, což se nám se synem nechtělo, bylo to u statku Portella delle Vacche, kde se pásly ovečky a všechny měly na krku zvonečky.

San Vito Lo Capo, město

Auto jsme nechali v nějaké boční ulici, kde se musel koupit parkovací lístek - poplatek 1  a šli směrem do centra. Menší, ale malebné středomořské městečko, které mi přišlo celé takové zmenšené a pocitově moc příjemné. Všude samá restaurace, suvenýry a dá se dojít až k pláži, kde byl zábavní park. Obchůdek Antichi Sapori di Sicilia nabízí typické sicilské dobrůtky - koupili jsme si tam pistáciovou pastu, hnědé olivy, čokoládu z citrusů a pistáciový likér (tam jsme zpětně zjistili, že v něm bylo mléko, darovali jsme ho).

Na náměstíčku je kostel, který je přístupný veřejnosti zdarma. Nesmí se tam fotit a dá se projít na zahradu, kde se konají různé akce.

Restaurace

Skočili jsme do jedné z restaurací, že si konečně dáme dobré italské jídlo. Restaurace se jmenovala Ristorante San Vito e Tavola di Lo lacono Nunzio a název si dobře zapamatujte. Já jsem toužila po Aglio Olio a manžel po pizze. Jídelák byl obsáhlý, sice nic vegan jsme neviděli, ale měli jsme už takový hlad, že jsme doufali, že něco vyjednáme. Samozřejmě jsou to restaurace zaměřené hlavně na mušle a ryby.

K naší smůle jsme asi zapadli do té nejhorší restaurace. Bylo tam hodně lidí a restaurace byla hlavně o tom co nejdříve nakrmit a vypakovat. Všichni tam chvátali a doslova popobíhali. Začalo trochu pršet a náš stolek přisunuli k páru, který si vychutnával zrovna nějaký škeble.

Objednala jsem si Bruschettu a Aglio Olio, bez parmezánu a bez ančovičkového oleje a manžel pizzu. Dítě chtělo hranolky, které nedostalo, protože číšník na ně zapomněl, ale díky bohu (hranolky bylo jediný jídlo, který chtěl na Sicílii jíst).

Jídlo už z dálky vypadalo strašně a potvrdilo se to i po prvním soustu. Špagety nedovařené, nedochucené, dala jsem si 2x do pusy a konec. Pizza vypadala jako kus chleba s hodně tlustou kůrkou, byly na ní psány olivy, ale nikde ani jedna. Gastro zážitek se tedy konal zcela opačný. Domů jsme dojeli v noci a šli spát. Fotku z restaurace nemám :-)

4. DEN: Custonanci - Castellmmare del Golfo -Terrasini - Palermo - Custonanci

Vstali jsme docela brzy, udělala jsem snídani a šla nafotit nějaké fotky k bazénu a vyrazili jsme více na sever k městu Castellmmare del Golfo, kde měly být také dlouhé pláže. Parkovat se dá všude možně, ale všude se samozřejmě platí. Tady byla pláž Spiaggia Plaja hned u silnice, kde se dalo i dobře zaparkovat. Předchozí večer trochu pršelo, moře bylo nějaké divoké a zakalené, ale pláž tu byla jinak moc hezká. Upravená, možnost lehátek, slunečníků a různé restaurace hned na pobřeží a krásný výhled. Zdrželi jsme se tady asi hoďku a pokračovali dál. Rozhodli jsme se, že se ještě jednou podíváme do Palerma, takže jsme se vydali tím směrem.

Terrasini

První zastávku jsme udělali v Terrasini, kde měla být vegan restaurace! Zaparkovali jsme přímo u Al Buon Gusto a šli dovnitř. Nejednalo se o vegan restauraci, ale o restauraci, kde se dalo domluvit na čemkoliv. Po včerejší zkušenosti jsem se trochu bála, ale strach byl zbytečný.

Objednali jsme si Bruschettu, salát, hranolky a dvě pizzy. Všechno bylo vynikající a čerstvé. Moc jsme si pochutnali a určitě tuto restauraci doporučuji navštívit. Terrasini je i krásné malé městečko, kde právě tahle restaurace je s výhledem do náměstí, které je opravdu hezké. Vedle restaurace je i zmrzlinářství, kde mají obrovský výběr zmrzlinek.

Pláže

Spokojení jsme se chtěli ještě někde vykoupat, nasedli jsme do auta a pokračovali směrem na Palermo. Zastavili jsme u městečka Isola delle Femmine, zaparkovali kousek od pláže a šli si užívat sluníčka.

Pláže zde byly bez poplatku (jako všechny ostatní), čisté, ale bylo zde více lidí, než na těch předchozích. Toto městečko bylo také více živé, hodně mladých lidí, bary u pláží, živá muzika i přes den, dj’s atd. Šli jsme na pláž s názvem Battaglia a kousek od nás se učili i na surfech. Koupila jsem si dva náramky za 5  od plážového obchodníka, nakonec mi k tomu dal ještě malý plastový kyblíček s lopatičkou, když viděl manžela, jak mě probodával pohledem, že jsem mu dala moc :-D. Vydrželi jsme tady do podvečerních hodin, kdy se na pláž začali stahovat mladí lidé, kteří si zde dělali piknik a pozorovali Slunce.

Palermo

Do Palerma jsme dorazili před 19 h večer a hledali jsme vegan zmrzlinu, která zde měla být. Za celou dobu jsme jedli totiž jen sorbety a měli jsme chuť i na něco ,,víc zmrzlinového”. Podařilo se nám zajet do pár zákazových uliček, takže jsme si prohlédli Palermo z druhé strany, než jsme byli poprvé. Jezdili jsme v těch úzkých uličkách a kolikrát ani nevěděli, jestli se tam vejdeme a jestli tam vůbec auto může jet, ale bylo to dobrodružství. Po půl hodině se nám podařilo vymotat a vyvázli jsme bez pokuty a jeli dál hledat zmrzlinu. V půl osmé večer jsme dorazili do cíle! Zmrzlinářství Al Gelatone na ulici Via dell’Autonomia Siciliana (vedle je Gattopardo coffeebook) opravdu nabízelo i Vegan nabídku! Dali jsme si hned dva kopečky - já si dala čokoládu a oříšek a ještě jsme neodolali pistáciové - stálo to za to! Vzhledem k času, malýmu atd. Jsme se rozhodli, že nám stačí zmrzlinový zážitek a jeli jsme zpět na ubytko. Po cestě skočili ještě do potravin pro jídlo na další den a domů, čekal nás poslední den.

5. DEN: Custonanci - Trapani - Spiaggiadi Santa Margherita - Trapani - Custonanci

Náš poslední den, chtěli jsme si ho užít naplno. Vstali jsme docela brzo, šla jsem nafotit nějakou fotku a došlo nám, že musíme někam letět na testy, aby nám stihl přijít výsledek. Rozhodli jsme se, že si uvaříme ještě oběd doma a vyrazíme do Trapani na testy. Přijeli jsme před kliniku asi v půl 3 a otevřeno měli až od 15 hodin, zkusili jsme tedy popojet na jinou, kde psali, že mají otevřeno a tam byla pauza až do 16 hodin. Vrátili jsme se tedy zpět na tu první, kde už byla taková fronta, že mi bylo jasný, že se ten den už nevykoupeme a že celý náš poslední den je v háji, ale test jsme potřebovali, nezbývalo nic jiného, než vyčkat.

Na řadu jsme přišli v 16:45 hodin. Antigen probíhal tak, že před tím se musel vyplnit formulář, který byl jen v jejich jazyce, takže to jsme nezvládli. Naštěstí tam byl hodný personál a vše vyplnili za nás (ostatní čekající měli jistě radost). Test byl rychlý a výsledek pak přišel do hodiny do emailu. Poměrně zoufalí, hladoví a já fakt dost zklamaná, jsme se rozhodli, že ještě zajedeme na pláž. Vydali jsme se tedy na tu, kterou jsme navštívili hned druhý den - Spiaggiadi Santa Margherita, byla jedna z nejbližších a dost se nám líbila. Na pláž jsme dorazili v 17:15 a moc času na Slunce už nezbývalo, ale i tak jsme si poslední večer užili na maximum. Kolem 19 hodiny jsme se rozloučili s mořem, trochu slanosti jsem do něj přidala - odjezdy od moře nesu hodně těžce, ale rozhodli jsme se, že si zajedeme ještě do Trapani a najdeme konečně ty rušnější ulice, když nám to poprvé asi nevyšlo.

Zaparkovali jsme někde u moře a vydali se podle mapky na místo, kde měl být ruch a opravdu se podařilo. Typické úzké uličky, restaurace, suvenýry a všude tak čisto. Zaujal mě džus z granátových jablek, který jsem si dala na ulici, byl strašně kyselý, ale byl to zážitek :-). Pokoupili jsme ještě nějaké drobnosti a vydali se zpět na ubytko. Přijeli jsme o půlnoci a začali ještě uklízet dům a balit věci, ráno nás čekalo vstávání a odlet už v 9 hodin.

6. DEN: Custonanci - Trapani-Praha

Vstali jsme kolem 6 hodiny ráno, syna jsme ještě nechali spát,  dobalili věci a začal skoro stejný fofr, jako když jsme odlétali z Česka. Na letiště jsme to nakonec stihli s lepším časem, než při odletu, asi o 10 minut. Vrátili jsme auto a šli se odbavit. Na letišti vše probíhalo dobře a let byl také v pořádku. Po příjezdu jsme si počkali na odvoz k autu a tím skončil náš výlet.

Závěrem

Dovolená na Sicílii byla krásná, ale krátká, určitě by se tam člověk nenudil mnohem delší dobu. Velká výhoda je vlastní vozidlo, nedokáži si představit být bez auta. Můžete si půjčit i motorku, autobusová doprava nevím, jak je spolehlivá, ale když jsme byli kousek vedle na Sardinii, tak tam autobusy podle jízdního řádu nejezdily.

Pláže byly všechny upravené, čisté, možnost zapůjčení lehátek a slunečníků. Restaurací všude hodně, ale my jako vegani jsme se nikde moc nenajedli. Hranolky dělají všude a pizzu vám taky asi udělají podle sebe. Myslím, že to je jako všude, prostě narazíte na dobrou restauraci a personál a postarají se o vás nebo nemají o zákazníky zájem a to jídlo podle toho vypadá. Z hlediska bezpečí jsme se cítili dobře. Doprava fungovala docela dobře, mají tam super dálnice (i když je hodně lidí pomlouvá, nám to vyhovovalo). Jezdí se tam trochu mimo předpisy, ale každý to zvládá. Krajina hodně vyprahlá, ale vnitrozemí se více zelená. Faunu jsme moc neprozkoumali, kromě jedné kobylky jsem neviděla nic a v moři jsem se potápět chtěla, ale muselo se proplavat přes řasy a to jsem nějak sama nezvládla. Cesta letadlem trvala krátce a na letišti v Trapani bylo vše v pořádku. Všude vstřícní, milí lidé, tak jako to v zemích slunce bývá. Ubytování jsme měli soukromé, nechtěli jsme hotel kvůli rouškám a testování a chtěli jsme hlavně hodně jezdit a hodně toho vidět.

Jediná nevýhoda byla dětská autosedačka, která byla nízká a syn neviděl celou dobu z okýnka, takže se mu dělalo špatně. Pocitově nám přišlo, jako bychom byli na Sicílii 14 dní, tím jak jsme všude jezdili a docela hodně toho viděli. Samozřejmě jsme program přizpůsobovali synovi, jinak bychom jezdili i více a určitě bych chtěla vidět Etnu, která vidět nebyla. Tak třeba příště...

INFORMACE - SHRNUTÍ:

Parkování v Praze: GOparking - jsou od letiště cca 3 minuty autem, dodávky jezdí nonstop, každých 5 minut. Mají i dětské podsedáky - bez objednávání.

Letenky: Ryanair

Ubytování: přes Booking v soukromé rezidenci, kde byly další domečky. Místo: Custonanci, název ubytování: Casa Vacanze Libeccio - Villetta con giardino e piscina condominiale - celý dům se zahradou. Bazén společný i pro ostatní domy, ale prostorný.

Půjčovna aut Trapani: Loca auto - přímo v příletové hale, ale bylo tam mnohem více půjčoven.

Moře: Teplé, počasí i když hlásili déšť, tak se to roztrhalo, ale jednou k večeru pršelo.

Testy (covid doba): 48 hodin před. V Trapani jsou kliniky, kde testy dělají za poplatek. My byli za 15  na klinice Laboratorio Analisi Mediche San Giorgio SRL - parkovat se dá před klinikou, zdarma. Otevřeno měli dopoledne a pak pauza od 12-15 hodin. Antigen výsledek do hodiny - přijde na email. Nebyl to certifikát, ale na letišti s tím nebyl problém.

Obchody s potravinami: najdete tam klasický Lidl, který má podobný sortiment, místní krámky, trhy, větší obchody.

Restaurace: Terrasini - vegan nabídka - Al Buon Gusto.

Bazény: chtějí plavecké čepice, klasika, ale stačilo jim i vlasy v culíku a nenamáčet hlavu.

Komáři: Na ubytku byly pruhovaní komáři, doporučuji repelent.

Co nám chybělo? Dalo by se říct, že jen jídlo, ale kdybychom tam byli delší dobu, tak bychom to vychytali. Jedli jsme hodně sacharidová jídla a měli málo bílkovin, ale pokud se stravujete normálně, tak vás čeká určitě super gastro zážitek.

S

Pole s hvězdičkou * jsou povinná.